About Me

My photo
Tanjung Malim, Perak, Malaysia
Saya adalah pensyarah kanan Jabatan Psikologi dan Kaunseling, UPSI, saya telah dan sedang melakukan sesuatu yang berbentuk proaktif, inovatif dan kreatif untuk menyelesaikan permasalahan di sekolah dan masyarakat. Semasa menulis dan membangunkan blog prodigybully saya sedang menjalani cuti sebatikal selama 9 bulan di UPI, Bandung di mana saya sedang melebarluaskan Prodigy ke sini. Dengan bantuan pensyarah di sini kami sedang membuat kajian keberkesanan Prodigy dalam membantu Guru BK di sini. Juga kami sedang mengalihbahasa kepada Bahasa Indonesia. Jom Follow Me..

Monday, January 31, 2011

2. PENDAPAT BEKAS PELAJAR Terhadap Prodigy (dipetik dari Facebook)

aziz yatim
salam semua bekas pelajar UPSI yang sedang mengajar dan menjadi guru bimbingan dan kaunseling di sekolah... sila kongsi pengalaman anda adakah modul pusaka01 @ prodigy membantu anda dalam mengendalikan kerja anda??? terima kasih...
March 25, 2010 at 2:43pm


Irwan Ragiman
salam... terima kasih dan tahniah buat ayah (En aziz) atas kjyaan prodigy@pusaka..... modul ni mula dijalankn dan sy sungguh bertuah kerana menjadi protege ayah yang terawal..modul ni byk membntu sy apabila mula2 posting ke sek berasrama penuh.. pd mula posting sy dah pn menjadi ketua kaunselor bg sek tersebut krn sek 2 tiada kaunselor. sy di bntu 2 lg kaunselor br membgnkn UBK. dlm tempoh yg singkt sy dpt mengubh bilik ubk n persepsi guru, pentadbir serta guru berkaitan kaunseling dgn bantuan modul ni. saya jug sering di pggl berceramah utk kepmpinan, sahsiah dn dsb. dgn bantuan modul pusaka semua xde mslh. kerja jd mudh malah program berkesan. tq ayah, tq dr jazimin, tq tn Hj md Nor...


Kak Long
pada pdgn saya, yang part komunikasi tu..saya suka yang tu.. bermasalah, manusia kurang ajar,silap faham di sebabkan oleh komunikasi. prodigy membantu menyedarkan tentang komunikasi PAC tu.. walaupun pkra itu mmg kita tahu tapi kita tidak praktikkan..prodigy mmbntu para pelajar amat berksan kalau ajar mereka ttg PAC ni..termasuk komunikasi dgn guru-guru kerana komunikasi harus bgntung pada peringkat2 manusia juga. saya sentiasa lakukan bimbingan kelompok dan individu dan masa relief kelas juga ttg komunikasi PAC..elok sgt kalau dlm klgn pljar y bmslh...kurang ajaran bckp dgn guru-guru.."BUDI BAHASA BUDAYA KITA" .. MLLUI pordigy "komunikasi PAC" saya dpt terapkan para pelajar cara berkomunikasi yang beradab, menghormati ssama mereka dan guru2..thnks prodigy!
March 25, 2010 aMarch 25, 2010 at 3:25pm • Like

Munira Kirana
salam...
saya merupakan salah seorang pelajar yang mengikuti kursus prodigy....
Alhamdullillah segala yang diajar sangat berbuka semasa praktikum ini. bahan2 yang terdapat di dalam prodigy juga dapat digunakan dalam bidang tugas sebagai seorang guru kaunseling. Prodigy sgt lengkap untuk digunakan. modul-modul yang ada sesuai untuk pelbagai masalah pelajar. Sangat mudah dan membuatkan saya lebih yakin jika diarahkan untuk membuat program. Alhamdulillah... thank en aziz... thnks prodigy...
March 25, 2010 at 10:14pm • Like

Hanani Hanim
slm...
pada pandangan saya prodigy @ pusaka 01 ini sgt berguna bg seorng kaunselor terutamanya yg baru. bahan2 yg terdapat di dlmnya sgt berguna untuk kita kaunselor. semua bahan dah ada n kita cuma perlu edit sklh kita je. bagi saya ia sgt bermakna dan membantu saya di sekolah.
March 26, 2010 at 5:54pm • Like

Damia -Hana
Assalamualaikum...
pertama sekali saya nak ucpkan ribuan terima kasih kepada modul pusaka01 @prodigy ini kerana banyak membantu saya dalam mengendalikan program yang telah saya lakukan baru2 ini. Modul ini menjadikan saya lebih yakin untuk menjadi seorang kaunselor serta membantu saya dlam pelbagai masalah. Bahan yang b...aik dan layak mendapat pengiktirafan. TERIMA KASIH PRODIGY DAN ENCIK AZIZ YATIM...
March 29, 2010 at 8:31pm • Like
t 3:25pm • LikeMarch 29, 2010 at 8:31pm • Like


Ikhwan Zakwan
salam.. pertama sekali saya mahu mengucapkan jutaan terima kasih dengan kelahiran khazanah tidak ternilai ini prodigy,,,, saya menggunakan pac dengan sepenuhnya semasa saya berhadapan dengan keadaan yang genting.... telah banyak perkara yang berlaku pada saya dapat saya selesaikan dengan menggunakan pac..... walaupun sehari sahaja saya sempat mendalami ilmu pac, saya berjaya handle situasi genting dgn jayanya.......
April 6, 2010 at 5:15pm • Like

Hairul Hazizi
Salam 1Malaysia. Prodigy merupakan amanah terbaik yang diberikan oleh En Aziz. Gunakan sebaik mungkin. Dalami maksud tersurat dan tersirat dalam modul yang diberikan. Jadi lebih kreatif dengan menambah pelbagai teknik serta modul terkini melalui pengalaman di sekolah. InsyaAllah guru BK keluaran UPSI akan sentiasa cemerlang. Buat ayahanda Aziz saya masih belum dapat anugerah cemerlang. Tapi kat kluang ni tak menang tangan saya dibuatnya, asyik dijemput untuk bagi ceramah je. Alhamdulillah modul Ayahanda jugak yang saya gunakan. Ahaks.
April 7, 2010 at 12:30pm • Like

Cik Hagemaru
salam.
baru-baru ini saya telah menjalankan 1 program di PUSPEN. dan saya menggunakan beberapa modul prodigy. feedback drpd pelatih di sana amat baik dan mereka enjoy dgn modul tersebut. bermakna di sini, modul prodigy bukan hanya sesuai untuk pelajar sekolah sahaja, malah sesuai utk semua golongan kerana peserta program yang saya jalankan ada yang melebihi 40 tahun. daripada situ saya dah nampak kehebatan modul prodigy ini. terima kasih kpd en.aziz yang telah memperkenalkan modul prodigy ini kpd saya dan rakan2..

Farana Smile salam...
di sini saya ingin menyatakan bahawa kita bertuah kerana ada nya modul2 prodigy yang dihasilkan oleh en.aziz..saya ada membeli cd2 en.aziz...dengan adanya modul itu, kita dapat menjayakan sesuatu program yang kita jalankan dengan baik...terima kasih dan syabas untuk en.aziz...diharapkan lebih banyak lagi modul-modul di hasilkan...
April 8, 2010 at 12:54pm • Like

Prodigy Clubs
trima kasih semua..modul2 ini sngt berguna untuk anda..aplikasikan kepada pelajar2 di skolah..
April 8, 2010 at 1:11pm • Like

Siti Rohayu Ahmadan
salam semua~ thanks 2 en aziz sbb membekalkan kmi bhn prodigy semasa kmi berpraktikal... ia sgt berguna.. td, 8 april 2010 kami bru mengendalikan kursus kemahiran belajar bserta kursus motivasi untuk pelajar tingkatan 6.. Alhamdulillah.. dengan bntuan prodigy.. semuanya berjalan lancar n kebanyakan cg disini kagum dengan pengendalian kursus yang kami lakukan.. thanksssss a lot... uilove
April 8, 2010 at 9:25pm • Like
April 8, 2010 at 9:25pm • Like

Prodigy Clubs
thanks ayu... harap dapat masukkan pandangan pelajar awak ek selepas pengendalian awak tu... thanks semua
April 8, 2010 at 9:30pm • Like

Pearson Edmi
Salam sejahtera. Saya rasa sangat bertuah kerana mendapat ilmu prodigy dari en Aziz, bagi saya Prodigy membuka lembaran baru bagi kursus atau kem yang diadakan untuk pelajar di sekolah. Modul prodigy amat berbeza dari modul kem yang diadakan kaunselor di sekolah, dimana pelajar merasa bosan dengan kem yang diadakan di sekolah. Baru2 ini saya telah menjalankan satu program di Kem Bela Insan di Ampang dan kami telah menggunakan beberapa modul en Aziz. Hasilnya program tersebut berjalan dengan lancar serta peserta di sana yang merupakan bekas penagih dadah telah menyambut dan memberi respon yang baik terhadap aktiviti2 yang dijalankan. Aktiviti modul yang dijalankan telah membina kejelekitan dan kemesraan antara kami. Modul Prodigy amat hebat dan menjadi panduan kepada bakal kaunselor (saya) apabila pergi praktikum dan posting nanti..terima kasih En Aziz
April 8, 2010 at 9:35pm • Like

Aziz Yatim
tahniah pearson... ia satu kejayaan besar bukan mudah hendak membuat program untuk penagih
April 8, 2010 at 9:40pm • Like

Jannah Rahdi
salam.. pada 8/4/2010 saya, ayu & nadiah mengendalikan kursus kemahiran belajar dan motivasi untuk pelajar tingkatan 6.. Alhamdulillah program tersebut cukup berkesan dan mendapat maklum balas positif daripada guru dan peserta.. ini semua berkat tunjuk ajar en.aziz dan bahan prodigy.. thanks en. aziz & prodigy serta yang terlibat, uilove


Alecia John
memang pusaka o1 lengkap pakej jika diaplikasi dgn baik. maksudnya, masa saya buat prog memang saya aplikasikan kerana modul pusaka itu lain dari yang lain. kalo ada org ciplak pun takan sama. saya sering gunakan dlm modul motovasi, prs, pengawas. dan yg penting dpt mengembangkan ciri kepimpinan seseorang pelajar. Pelajar pun happy ngan modul tu and tak rasa bosan. pelajar selalu tanya saya dari mana ckg dpt teknik kursus atau modul tu, saya akan jawab dengan bangganya bahawa saya ada tok guru yang hebat. bukan bodek, tapi itulah hakikat. diringkaskan model pusaka o1 bertemakan ikhlas, komited dan bertgjbw. memang banyak membantu...jumpe lagi..sibu swk..

Prodigy Clubs
salam semua bekas pelajar UPSI yang sedang mengajar dan menjadi guru bimbingan dan kaunseling di sekolah... sila kongsi pengalaman anda adakah modul pusaka01 @ prodigy membantu anda dalam mengendalikan kerja anda??? tqsm
March 25, 2010 at 12:19am • Like • Comment


Roslina Binti Md Salleh
Yup.
memang sgt membantu. hampir 3 tahun menjadi kaunselor saya banyak praktikkan bahan-bahan yang saya perolehi dari CD pusaka01 yg sekarang dipanggil prodigy. dari segi modulnya pula, walaupun tak bnyk yang saya praktikkan melalui kursus atau program-program, tapi saya banyak gunakannya dalam mendekati murid-murid hardcore.

Prodigy Clubs
salam kepada semua pelajar sem 6 yang baru selesai menjalankan tugasan program pengurusan di sekolah. Sila nyatakan apakah pengalaman kursus yang menggunaka modul prodigy membantu anda dalam menjalankan tugasan tersebut? sila ceritakan pengalaman anda tqsm.
March 24, 2010 at 6:24pm • Like • Comment
Siti Nursyhakin Ismail, Siti Fadzilah Mokhtar and Aqulahsab Mohd Amin like this.


Jelajah Kini
modul ini ibarat peta kpd kmi dlm mnjlnkan program di sek..misalnya modul subconcius memberi impak yg sggh bermkna kpd pljr di sek smasa sy mengendalikannya...di stu sy lihat prubahan yg agk ktara kpd pljr dalam meluahkan perasannya yg sblm ni pasif dlm group.

Aqulahsab Mohd Amin
sgt membntu,, x menyesal mmpelajarinya.. pglaman mmbuat progrm di sek mgunakn modul ini mberi kesan y postf kpda pljar.. komen plajar, model ini lain dr y lain.. dn tidak mbuatkn mereka mgntuk dan sgt mmberi kngn y ckup mnis buat mereka.. dan sca xsedr mngktkn motivasi dlm diri pelajar..dn mereka mminta kami dtg lgi n inginkn progrm sebegini
March 24, 2010 at 10:02pm • Like

Roslina Binti Md Salleh
Kepada pelajar-pelajar yang masih berada di UPSI, jangan lepaskan setiap peluang yang ada untuk mendalami modul prodigy kerana ia banyak memberi impak apabila kita keluar ke alam persekolahan

Aziz Yatim
tahniah pelajar yang telah melakukan program pengurusan.. saya dapat feedback yang hebat dari sekolah yang anda pergi... thanks roslina
March 25, 2010 at 12:45am • Like

Nor Hidayah Md Saad
yer..sya stuju dgn edy...dgn menggunakan modul prodigy kita dapat lihat impak yg berkesan kepada peljar setelah mereka melalui modul tersebut...modul ini dapat membantu peljar meningkatkan jati diri,motivasi, n membantu meningkatkan kemahiran beljar mereka..thanks prodigy..
March 25, 2010 at 8:41am • LikeMarch 25, 2010 at 8:41am • Like

Masuzoe Aizawa
modul yg sangat baek dan sesuai ntuk diaplikasikan oleh semua kaunselor n bakal2 kaunselor..modul prodigy yg kami gunakan memberi kesan yg lebih mendalam n bermakna kepada pelajar.. pengaplikasian yg baek terhadap penggunaan modul prodigy telah menyuntik satu semangat baru kepada pelajar yg menyertai kursus motivasi yg kami jalankan.. pada pandangan saya, pembawaan setiap individu terhadap modul prodigy xkan sama, namun yg paling penting adalah bgaimana kita memproses setiap modul yg dilaksanakan.. semoga prodigy akn berjaya melahirkan produk kaunselor yg berkualiti.. tqsm prodigy..=)
March 25, 2010 at 11:28am • Like

Akram Ishak
salam..sebut je pasal prodigy nie kan..mmm..terlintas aktiviti yang menarik..so bila aktiviti menarik, x de aa yang bosan kan..so kalau wat aktiviti tu..rasa seronok dan berjalan lancar...haa sokong edy..cam peta...tapi nak komen skit aa kan..sape yang just beli tapi tak jalani dulu modul2 nie..susah aa nak wat..so alami dulu..pastu baru jalankan..pada saya..itu lebih memberi impak..bukan je kat peserta..tapi kat pengendali...so good luck to all...wslam..

Aziz Yatim
practice makes pefect...
March 25, 2010 at 2:37pm • Like

Noor Afera Redzali
betul tu.. saya pun sokong.. kita kena ada pengalaman jadi peserta.. baru lebih berkesan utk kita kendalikan modul tu sendiri nant.. saya sendiri amat berminat nak jadi peserta.. tp tak ada kesempatan masa n kewangan..
March 30, 2010 at 8:24am • LikeMarch 30, 2010 at 8:24am • Lik

Maysarah Heelme
modul yg sgt berkesan yg membuat kami merasa sgt berbangga dan berruntung mempunyai sifu yg menjadi pioneer prodigy. program yg kami jalankan pd asalnya kami tidak meletak harapan yg tinggi, namun berkat moul2 yg kami pelajari, ia memberi kesan yg sgt mendalam kepada peserta kursus sehingga kini. mereka masih mengamalkan apa yg kami ajarkan ketika kursus dan yg pastinya produk ini sgt membantu kami bakal kaunselor dgn lebih yakin untuk keluar ke sekolah kelak. berkat usaha dan dorongan padu dr sifu, kami teah mampu menjalankan program dgn baik.feedback dr pihak sekolah juga sgt memberangsangkan sehingga kami d jemput utk kali ke 2 menjalankan program d sekolah tersebut. pengetua juga membuka mata utk mengambil kaunselor produk upsi untuk d jadikan kaunselor d sekolah berkenaan.alhamdulillah, apa yg d ajar dan yg kami pelajari tidak sia2 dan berguna sampai bila2....... terima kasih sifuku, ayahandaku, Encik Aziz!!!
March 30, 2010 at 1:38pm • Like

Siti Nursyhakin Ismail
salam.. sangat bersyukur sgt sbb ada modul ini... thanks alot en aziz.. modul ini sgt2 membantu kami melaksanakan program pengurusan di sekolah... semua guru termasuk pengetua kagum dgn kami...walau mcm maner pon kami masih blaja lagi sgala pengalaman yg kami dapat dari mengikuti program bersama en aziz bnyak membantu.... modul ini memberi kesan yg amat memberangsangkan kepada pelajar.. kaunselor dan pihak sekolah mahukan program seperti itu lagi...
March 30, 2010 at 4:09pm • Like

Siti Fadzilah Mokhtar
mungkin comment ini agak lambat, namun kenangan program pengurusan yg dijalankan dalam semester ini masih segar diingatan....sejujurnya, saya merasa amat bertuah kerana telah diberip peluang untuk mengenali, mempelajari, mendalami dan mengaplikasikan modul prodigy ini.sesungguhnya, tidak semua orang dan tidak semua pelajar bimbingan dan kaunseling dapat mempelajari dan menggunakan modul ini...hasil pengaplikasian modul ini dalam beberapa program yang dijalankan, respon yang diterima setakat ini alhamdulillah, sangat memberangsangkan dan di luar jangkaan. jauh di sdut ati saya, memang tidak disangka2, respon yang diterima begitu positif dan saya merasakan bahawa dengan usia setahun jagung ini dan pengalaman dlam mengendalikan program yang sangat2 sedikit, keberkesanan modul ini dilihat jauh drpd apa yg dijangkakan. namun, alhmdulillah, keberkatan ilmu dan doa dr cik aziz juga banyak membantu...suatu pengalaman yg cukup bermakna dan pemberian yg sangat berharga!diharapkan, kepada semua rakan2 trainers prodigy, gunakan modul ini sebaiknya demi membantu anak bangsa kita!TQSM En. Aziz...

Prodigy Clubs
salam kepada semua pelajar sem. 4 yang baru selesai membuat program dadah.. sila beri pandangan terhadap kursus semasa di kalumpang yang menggunakan modul prodigy. apakah kesan kursus dan modul tersebut terhadap program yang anda lakukan sekarang? tq
March 23, 2010 at 11:56am • Like • Comment
Ieda Hidayah, Muhd Abu Handhalah and 2 others like this.


Muhd Abu Handhalah
salam. baru sekali lalui modul prodigy. alhamdulillah. kesan cukup baik. aspek keyakinan, dan ada sedikit ilmu untuk di kogsi bersama peserta. pengalaman yang amat mnyeronokkan. kalau boleh nak jalani modul prodigy yang seterusnya. :)

Ieda Hidayah
salam cik aziz... alhamdulillah td program bersama pelajar high risk dapat berlangsung dengan jayanya... modul yg telah dipelajari di Kalumpang dapat diaplikasikan oleh kami... Produk ini banyak membantu kami dalam melaksanakan pelbagai program.. tq so much atas tnjuk ajar dr cik aziz....
March 25, 2010 at 7:03pm • Like

Cik ReeNa
salam.... pengalaman d kalumpang mmg tdk dpt d lupakan....byk ilmu serta pengajaran yg kami perolehi sepanjang mengikutinya... modul prodigy ternyata dpt mmbantu kami dlm menjayakan program2 d sekolah pd masa akan datang..... thanks en aziz atas sokongan & tunjuk ajar selama ini......
March 30, 2010 at 2:06pm • LikeMarch 30, 2010 at 2:06pm • Like

Nur Al Ikhwani
assalamualaikum wtb...jujur dan ikhlas saya katakan bahawa program di kalumpang banyak memberi input yang berguna kepada saya.. walaupun masa yang singkat di kalumpang tetapi ilmu yang diterima sangat berguna..ternyata modul prodigy en aziz banyak memberi impak positif kepada saya dan rakan-rakan yang lain dalam usaha menjayakan program dadah dan juga program lain.program di kalumpang memberi lebih saya keyakinan untuk menghadapi dunia relaiti sebgai seorang kaunselor kelak.. modul prodigy ini perlu diperkembangkan lagi seantora kaunselor... tapi apa2 pun saya nak ucapkan berbanyak terima kasih kpd en aziz kerana banyak memberi ilmu pengetahuan.. insyaallah saya akan cuba duduk dalam kasut setiap pelajar yang bakal saya jumpa selepas ini...syukran jazilan en ab aziz yatim...

March 30, 2010 at 7:23pm • Like

Tiehah Adam
salam...program di kalumpang memang sangat menarik dan mendatangkan byk manfaat kpd diri saya terutamanya melalui aktiviti kembarun. Aktiviti tersebut memang sgt menguji mental dan spiritual. Pengendallian dan pelaksanaan modul oleh en aziz memberi sy suntikan smgt buat sy dan byk membntu sy serta kawan2 dlm menjalankn program knslg penyalahgunaan dadah baru2 ini. Terima kasih buat en aziz yatim atas dorongan dan tunjuk ajar selama ini.
March 30, 2010 at 9:30pm • Like

Hairul Hazizi
Kumpulan kami adalah antara yang terawal menerima modul Prodigy atau Pusaka 01. Banyak yang telah dipraktikkan. Keberkesanan program ini dapat dilihat secara menyeluruh. Dari segi disiplin, sahsiah serta emosi pelajar. Apa yang perlu adalah penghayatan dari kita semua. Kalau kita benar-benar faham apa tujuan serta maksud modul prodigy ni InsyaAllah modul ni akan banyak membantu kita semua dalam melaksanakan tanggungjawab kita di sekolah.GBK SM Sains Johor.
April 2, 2010 at 10:41am • Like

No comments:

Post a Comment